lördag 19 september 2009

Jag tror livet handlar om kulturkrockar

Jag tror det, iaf till en väldigt stor del

Baskalas? Kontra champagnefester?
Kalle anka pocket? VS 1984?
Coldplay? Mot Helt Off?
Bo hemma? Eller miljonlån?
Vänstervänner? Gentemot högeråsikter?
Karriär? Alternativt standardliv?
Vänner som alltid är där? I jämförelse med flyktiga, vackra kvinnor?
Stänga in sig med Drake, Ternheim, Oberst Buckley? Kanske Arenarock med U2?

Det är ett år kvar till valet idag, söndag den 19:e september bör redan nu skrivas in i kalendern, intervjuer granskas och prioriteringar göras.

Jag ångrar min röst på PP i EU-valet, det var klantigt av mig. Att ha möjligheten att påverka hur EU ska styras är såpass stort (även om demokratin har brister) att lägga sin röst på ett enfrågeparti i ren lathet för jag inte la ner tid i de andra partiers kärnfrågor. Det är skamligt

Det blir annat om ett år, jag har inte bestämt mig än, faktiskt. Jag står åt högerhållet i de flesta frågor, jag förstår att alliansen inte kunnat göra det jobbet de ville med en finanskris hängande över sig och vet inte riktigt om jag ska vara nöjd med deras jobb, jag har bättre lön, jag är mer inspirerad att arbeta istället för att ta en "day off" när man vaknar lite småförkyld.

"Men alliansen gynnar bara de rika"
Nej, ifall du tjänar 100kr/timmen så är det klart din skatt sänks mer än om du tjänar 70kr/timmen. Jag skulle vilja rösta för plattskatt, det är sjukligt att de (jag är väldigt långt ifrån den här skaran av människor) som verkligen lägger ner sin själ i arbetet, försummar sin familj. Jag känner till flera, oftast oerhört kompetenta människor som alltid går in 110 % med det de gör. Att dom ska behöva betala högre % skatt. Är det det som kallas solidariskt?

Det som skulle kallas orättvist vore ifall alla skulle betala samma skatt, jag vet inte vad snittlönen ligger på men jag skulle kunna tänka mig att snittsvensken skattar 80-90.000? Det vore oerhört elakt för de som bara tjänar dom pengarna, att betala allt i skatt och det skulle verkligen gynna dom rika eftersom de skulle betala mycket mindre % skatt.

SD är förövrigt ett roligt litet parti, jag kan ytligt förstå deras poäng men när det är så uppenbart att deras resterande politik inte tål en granskning blir det mest sorgligt...

Sjukvård också, såklart!

Det är klart att alla ska ha rätt till sjukvård, en skattefinansierad sjukvård ska finnas men jag ser det också som en solklarhet att alternativet att lägga pengar för att få en bättre och snabbare privatvård, jag tror inte det skulle konkurrera ut vården som den ser ut idag, snarare inspirera den, jag är tacksamt lycklig som inte varit i behov av det sen jag lossade min tandställning några år tidigare. Jag kan inte så mycket om den, jag var förvisso där en gång när jag hade en vagel i vänsterögat, de sa till mig att klämma sönder den och när jag en vecka senare berättade det för min faster så sa hon att så skulle man absolut inte göra. Tack för att ni är så vilseledande?
--

Dagens låtar:
Helt Off - Det Brinner I Paris
Lars Winnerbäck - Berätta Hur Du Gör
Conor Oberst - Worldwide
Coldplay - Fix You
Michel Jacksson - Heal The World
Petter - Det Går Bra Nu



"Plötsligt minns jag stanken av min godtrohet igen, en vän som inte riktigt var en vän"

------

Jag avslutar med en liten historia, dagen till ära

Tänk dig att tio personer går ut varje dag för att äta middag. Notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr. Om de delade upp notan på samma sätt som vi betalar skatter, skulle det bli ungefär såhär. De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting; Den femte skulle betala 10 kr; den sjätte skulle betala 30 kr; den sjunde 70 kr; den åttonde 120 kr; den nionde 180 kr. Den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr.

De bestämde sig för att betala notan på det viset. De tio åt middag på restaurangen varje dag och kände sig nöjda med uppgörelsen - tills en dag, ägaren till restaurangen gav dem rabatt.

"Eftersom ni är så bra kunder" sa han, "ger jag er 200 kr rabatt på era middagar."

Middag för tio skulle då bara kosta 800 kr. Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter. Så de första fyra påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis.

Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin "beskärda del"? De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33,33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota med ungefär jämt och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde betalade 50 kr, den åttonde 90 kr, den nionde 120 kr, vilket lämnade den tionde personen med 520 kr istället för tidigare 590.

Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat.

"Jag tjänade bara en tia av 200 kr," började den sjätte personen. Han pekade på den tionde: "men han tjänade 70!"

"Precis," sa den femte personen. "Jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!"

"Det är sant!" skrek den sjunde personen. "Varför ska ha få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!"

"Vänta ett tag" skrek de fyra första unisont. "Vi fick ju ingenting alls! Det här systemet utnyttjar de fattiga!

"De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk. Nästa kväll kom inte han till middagen, så de nio andra satte sig ner och åt utan honom. När notan kom in, upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Så där tänker man aldrig, fick mig att änka om på ett rogivande sätt!

Anonym sa...

haha åh, vilken patetisk liten person du verkar vara. att jag ens tar mig tid att skriva det här.
sd nåt av det mest tragiska som hänt i sverige på senaste

custom research papers sa...

Good job. All of them are useful.

paramount essay sa...

interesting thoughts

dissertation writing service sa...

That article is so interesting and makes a very nice image in my mind. Thank you for sharing this info with us!

term paper writing sa...

Hello my friend! I want to say that this article is awesome, nice written and include almost all vital info. I would like to see more posts like this.

samedayessay sa...

Blogs are so interactive where we get lots of informative on any topics...... nice job keep it up !!