tisdag 8 december 2009

En god människa, Nick Hornby

"- Vad kan jag hjälpa dig med?
- Jag är dålig i magen. Det gör ont.
- Var?
- Här.
Han pekar mot buken. Av tidigare erfarenheter vet jag att jag inte får lov att röra vid någon del av Brians kropp, men eftersom de flesta av hans bekymmer mindre förorsakas av fysiologiska fel och brister än av vettet så är det ingen avgörande nackdel.
-Har du mått illa? Kräkts?
-Nej.
-Toalettbesöken då? Några problem där?
- Hur då? Det misstänksamma tonfallet har återvänt.
Seså Brian. Om du har buksmärtor måste jag ställa sådana frågor.
För ett par år sen förnekade Brian med kraft att han någonsin tömde tarmen och gick bara med på att han kissade; jag blev tvungen att bekänna att det försiggick tarmrörelser även hos mig, med det brydde han sig inte om och han ville inte höra vittnesmål från andra i personalen.

- Jag har inte varit där
- På hur länge?
- Ett par veckor
- Då kanske det är det som är problemet
- Är det?
- Ja. Två veckor utan att gå på toaletten kan göra att man får ont i magen. Har du ändrat din diet?
- Vadå?
- Äter du annorlunda?
- Ja. Det är klart. Och han fnyser för att understryka frågans dumhet.
- Varför det?
- Morsan dog ju, inte sant?

Jag hade inte tänkt på att Brian hade en mamma, enligt mina papper är han femtioett, men nu förstår jag. Naturligtvis måste det funnits en mamma, och naturligtvis höll hon honom flytande, och nu är hon borta och det blir det pyjamas och ont i magen.

- Det var tråkigt Brian
- Hon var jättegammal. Hon sa att hon skulle dö så småningom. Men hur gjorde hon så att maten blev varm? Och hur ska man veta vad som vad som ska vara varmt och vad som inte ska vara det? För ibland åt vi skinka. Kall. Och ibland åt vi bacon. Varm. Och när man köper det så står det inte vilket som är vilket. Jag trodde att det skulle stå. Jag har köpt olika saker men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Vad ska man göra med sallad och kål? Varm kyckling, kall kyckling? Och jag vet att vi åt kall potatis en gång, men det var inte som de kalla potatisar som man köper i affären. De var hemska, de jag köpte. Jag tror jag köpte varma av misstag, med de var kalla. Det känns så konstigt. Det kändes konstigt när jag åt dem och det kändes konstigt när jag köpte dom. Allt är så konstigt. "

4 kommentarer:

researchpaperwriter.net sa...

Interesting post. Thanks.

termpapermonster sa...

Cool thing! thanks for sharing. I have never heard about ********!

dissertationmonster sa...

thanks a lot for the post! very interesting!

termpapersworld.com sa...

Nice effort, very informative, this will help me to complete my task. Thanks for share it keep it up.