onsdag 22 augusti 2007

BMW-nyckel, dammsugareförsäljare, kontrollanter

I tisdags när jag skulle ut med Fredrik (kusin) på vår årliga golfrunda upptäcker jag till min förvåning att mina fantastika BMWnycklar är borta. Eftersom jag är just jag så reflekterar jag inte så mycket över det, jag har klantat bort saker förut (exempelvis har jag kört utan körkort i fyra dagar då min plånbok låg under soffan efter ramlat ut från byxorna) jag hittar reservnyckeln och vi åker dit. Vi går in på kansliet det första vi gör och får en timme väntetid innan vi får gå ut, vi står på rangen, åker hem och byter skor, Fredrik tappar bort sin handske och 13:50 står vi på ettan och ska slå ut. Efter några slag så kommer Fredrik helt plötsligt på att de inte frågade om Greenfee. De frågade efter mitt golf-id när vi bokade och att han inte var medlem på klubben frågades aldrig efter. Nåja, han tappade sin handske så karma hits you!

Golfrundan gick hyffsad, vi gick bara nio hål och eftersom jag spelade bort 4-5 bollar på sjuan så orkade jag aldrig räkna ihop poängen men om jag bara håller uppe fokus och tränar upp konditionen lite så tror jag att jag skulle kunna ligga runt 20 i HCP just nu.

Bilnycklarna hittade jag två dagar efter i en fåtölj på verandan där jag väldigt smart placerad dom eftersom jag inte ville förvara dom i fickan när jag gick på promenad med Johanna.

Idag påbörjade jag min nya karriär som dammsugarförsäljare. Det finns en liten en för 299 på ICA-kortet och som vanligt när man köper elektroniksaker på ICA så är det inte varken högsta kvalité eller design, detta vet de flesta kunderna om och även om vi lämnar ut en två-års garanti så tror jag inte vi får tillbaka hälften av alla som går sönder. Hursomhelst så har vi nu denna fantastiska dammsugare och en kund frågar snällt efter den och följande konversation kan uppfattas mellan taco och pappershyllan på ICA

Hon - Ursäkta, jobbar du här?
Jag - (Nej just det, jag hinner inte svara utan bara vända mig om)
H - Den här dammsugaren, vart har ni dom?
J - Jag visar dig, följ med här
H - Ja, är dom här bra då? Det låter nästan oräväckande billigt
J - Som vanligt får du vad du betalar för, vi kan ge ett lågt pris på det här eftersom ICA centralt kan köpa in väldigt stora mängder
H - Hur mycket låter den?
J - Ehh, jag vet inte.
H - Kan du inte demonstrera den för mig?
J - Jag vet inte riktigt om jag får öppna förpackningen men jag ska fråga chefen
(Jag frågar Anette då hon var närmast och jag får öppna den men inte dammsuga eftersom den då skulle klassas som använd.)
J - (Återberättar för kunden och börjar packa upp den, demonstrerar och visar funktioner)
H - Jaha, den lät ju inte så mycket, den vill jag ha
J - Japp, då ska jag bara lägga ner den i förpackningen igen (Kanske inte ordagrant men något åt det hållet )
H - Fast jag vill ju inte ha den här, den är ju öppnad
J - Ja? Vi öppnade den för din skull, klart du måste ta den här
H- Men jag vill ha en som inte är använd
J - Nu får du ta den här, du vet ju att den fungerar och att allt finns med, den här blir jättebra.
H - Men då måste du tejpa ihop den åtminstonde
J - Jag fixar det (fixar det)
J - Sådär
H - Sen har jag en sjukdom som gör att jag inte kan lyfta saker också, så du får lägga ner den i vagnen åt mig.
J - Okej (lägger ner den i hennes kundvagn, säger varsågod får inget tack, vänder mig om och drar en djup suck som hon garanterat hörde)

Under sista timmen kom det in två kontrollanter och självfallet plockar jag den ena och ber snällt om legg och beklagar när hon inte kunde visa upp sitt.
Snäll kollega som jag är så varnar jag även Petra om den andra killen som står med ett sexpack i handen och försöker hitta något godis ( de måste ha det för att styrka köpet på kvittot ) Dagens prestation av Jocke.


Iövrigt så är detta en fantastiskt bra video och enligt kommentarerna att dömma även innehållande den person låten handlar om.

Dagens låt: Lars Winnerbäck - Om tiden vill ifatt
Dagens låt två : Länk

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=e1ToDTdM5-Y