lördag 16 februari 2008

Kent

Jag är väldigt beroende av musik, jag klarar ungefär 5-6 timmar utan musik innan jag antingen plockar fram telefonen, sätter på stereon eller vilken musikmöjlighet som är närmast, ibland är det så illa att jag drar mig till charken på jobbet för att lyssna på rix FM. När jag åkte hem i torsdags var det absolut strålande väder, jag hade glömt min Ipod någonstans och jag lyssnade igenom Tillbaka Till Samtiden med Kent. Ett väldigt bra och väljgjort album men det på ett sätt gladde mig att jag inte alls var sugen att lyssna på deppmusik när det faktiskt var sol ute, så ikväll kommer jag lyssna igen skivan sista gången på väldigt länge, sen kommer den hamna där de flesta andra skivor är. Plockas fram när humöret kommer och mestadels samla damm. Hur som haver. Favoritcitaten

"Nu är du struken från listan Jag har lärt mig av dig: Alla öden är värre än döden "

"Dom viskar: Du är tidlös, men dom menar omodern
En elakhet som blir den ultimata komplimangen "

"Jag ska göra nånting
Jag ska slå er med häpnad
Gå över en gräns
Jag ska bryta mig ut
Jag älskar dig så som att vara beväpnad
Och under belägring kan jag skjuta dig ut "

"De jävlarna tog
oss en efter en
De ljög och bedrog
oss med sanningen "

"Du har tänkt allt som sagts om mig
Du kan tro allt du hört om mig
Du kan ställa frågor om sanningen
Finns det en eller finns det tusen"

"Svara rakt från hjärtat nu
Ditt medlidande kan jag vara utan
Om det här ska vara allt vi hann
Så håll mig hårt Håll mig älskling nu. "

"Och det känns som när vi kom hit
till möjlighetens land
Du kan följa mina spår hem
Columbus var mitt namn "

"Jag skyddar mitt förvuxna dumma hjärta "

"En gång i en framtid ska jag glömma
Hur otäckt långt jag var beredd att gå
I din närhet
Jag upprepar ett löjligt gammalt mantra "

"Jag vet du menar allvar
Nånting måste undgått min
blick Dödligt, giftigt allvar
Smestans tegelarmar sträcks mot
molnen "

"Vi undviker så skickligt ämnen som leder någonstans "

"Du frågar mig vad kärlek är
Men jag vet inget om det där "

"Samma gamla rädsla, andra namn "

"Kravallpoliser överallt
Men vi andra är så många fler
Jag knuffas, tappar andan och regnet vräker ner "

"Man tänker på sig själv först
Ingen annan
En enkel regel "

"Alla kommer hem som spöken återvänder
Man lär sig leva med sig själv
och inget annat "

"Allting går igen, kommer tillbaks
En dag ska alla skulderna betalas "

"Säg nånting, säg nånting nu
Du vet jag får panik av dina tårar
Gör nånting, gör nånting nu
Förstör nånting, slå mig
Förstör nåt, jag överlever "

"Och jag vet att du vet, jag har rätt, jag har rätt
Du har fel
Ja, kan det spela någon roll
Framtiden är ändå utom räckhåll för oss"

"Jag gick långsamt fram mot bordet
Med min avvaktande blick
Över munnen mitt i orden
slog du till så hårt det gick"

"Min värld är en bortskämd, gnällig värld
Kverulanternas kung är jag "

Inga kommentarer: