måndag 7 juli 2008

Allt vettigt från lunarbloggen Part VIII

I senaste offside tidningen så är det en lång artikel/intervju om Uniteds ungdomslag 92. Bara för att jag är så snäll och ni alla som läser det här är så intresserade av fotboll och speciellt United så citerar jag delar av texten.

"Manchester Uniteds juniortrupp 1992 innehäll spelare som David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes, Nicky Butt och Gary Neville""När detta ungdomslag spelade final i FA Youth Cup kom det nästan 20,000 åskådare. Alla hoppades de få se en glimt av framtiden"

"Phil Neville, Garys lillebror spelade i årgången under"

"Genom mål av Ryan Giggs och Ben Thonrnley vann United med 3-2 mot Crystal Palce, och säkrade därmed en trippel som inget lag hade lyckats med tidigare: Lanchashire League Division One, Lancashire Youth Cup och FA Youth Cup."

"Den Ajaxgeneration som innehöll Kluivert, Seedorf, Overmars och bröderna De Boer, som vann Champions Leuage 1995 , var fantastisk. Detsamma kan sägas om det jugoslaviska ungdomslagslag som vann ungdoms VM i Chile 1989 och innehöll Suker, Prosinecji, Boban och Jarni. Men vad gäller antalet titlar, landskamper och matcher på högsta nivå är det svårt att argumentera mot Uniteds årgång 92"

"Tiden i Aberdeen hade också visas Ferguson att ungdomar som fostrades tillsammans utvecklade en stark laganda och lojalitet för klubben att ta fram egna ungdomar gav större tillfredsställelse än att gambla på transfermarknader- dessutom var det billigare."

"Kort efter att Ferguson hade kommit till Old Trafford, frågade en vän om hur ungdomsverksamheten var uppbyggd under den föregående managern Ron Atkinson tid. Vilken ungdomsverksamhet frågade Ferguson. Ett stort lass skit var det han lämnade efter sig."

"Nicky Butt och Ryan Giggs, som vid den här tiden spelade i Manchester City men ännu inte skrivet några riktiga kontrakt, bytte hastigt från blått till rött. Både två var Unitedfans sen barndomsben . Att Fergie vädjade till dem räckte för att de skulle byta klubb"

"Ferguson accepterade helt enkelt inte att folk sa emot honom, och i Beckham och det gänget fick han en lojal grupp att börja jobba med. När han sa "hoppa" svarade de hur högt?"

"Eric Harrison minns att han flera gånger fick släpa ut Beckham med våld från träningsplanen. - Jag minns särskilt en gång, det var vid jul och vi hade haft en ganska lång träning, det var väldigt kallt och det hade regnat. Jag stod i omklädningsrummet och snackade med killarna när jag märket att David är borta. Jag gick ut och fick se honom öva frisparkar med en seniorspelare.Jag blev rasande, vi hade en viktig match nästa dag och där gick han och drällde runt i regnet och slog frisparkar. Det är så man drar på sig en förkylning. Jag tog tag i tröjan, släpade in honom i omklädningsrummet och sa åt honom att hoppa in i duschen så att han blev varm. Jag tror han blev lite förbannad för jag gjorde så inför de andra, men jag kände mig tvungen."

"1992 års ungdomslag var abnormt. Det var en unik händelse och det är extremt osannolikt att något kiknande kommer att hända igen, i någon klubb eller något land."

Det finns hur mycket som helst i den här artikeln, den är helt underbar och baseras på en intervju med George Switzer, en i ungdomslaget som aldrig fick kontrakt. Nu vet jag att ni som läser det här (7-8 stycken brukar det bli) är väldigt ointresserade av United, men vi får se det som en bonus.

Peace!

Inga kommentarer: